Lui X

Acum câteva zile am publicat pe grupul neoficial al Facultăţii de Electronică UPB un mesaj. Îl reiau şi aici, sperând să ajungă la cât mai mulţi oameni:

„Sunt suficient de apropiat de tine ca vârstă ca să mă pot adresa amical dar am și ceva experiență în domeniu încât să pot da sfaturi, așa că am redactat scrisoarea asta pe care mi-ar fi plăcut să o primesc și eu în primii ani de facultate:

  1. Studiul electronicii este unul cu un pronunțat caracter vocațional. Joburile în domeniul ingineriei sunt plătite bine, asta atrage mulți oameni către facultate. Tu, în schimb, trebuie să înțelegi ceva: raportul efort/salariu nu mai este chiar așa de bun. Dacă nu ești pasionat de electronică facultatea ți se va părea grea (cursuri multe și inutile), efortul mare și, uite așa, raportul devine supraunitar.
  2. Nu confunda pasiunea pentru gadgeturi cu pasiunea pentru electronică. Dacă iți place să ai cele mai noi gadgeturi, citești articole de pe gizmodo sau alte siteuri de genul ăsta, dar nu te-ai întrebat niciodată care sunt componentele care stau la baza gadgeturilor și cum funcționează nu ești pasionat de electronică.
  3. Daca visul tău este să creezi siteuri web, facultatea de electronică nu este alegerea bună pentru tine. Facultatea nu îți oferă și nici nu își propune să îți ofere pregătire în acest domeniu. Poți la fel de bine, și ar fi recomandat, să urmezi o facultate care necesită mai puțin timp de studiu și să înveți individual programarea web.
  4. Fă toate eforturile să “supraviețuiești” cu bine primului an în care înveți multă matematică și fizică. Va fi mai bine în anii următori, vei avea cursuri cu aplicații directe în domeniul electronicii și ceva, nu mult, din ce ai învățat în primul an îți va fi de folos.
  5. Nu confunda cursurile de specializare (gen CISCO) cu facultatea. Primele au un subiect restrâns și au ca obiectiv formarea ta profesională într-un anume subdomeniu (rețele) folosind echipamentele unei anume companii (CISCO). Facultatea în schimb căută să îți ofere informații și pregătire  de ordin general intr-un domeniu (electronică, telecomunicații) și să îți formeze un mod de a gândi, astfel încât să poți ulterior sa abordezi orice subdomeniu cu mai multă ușurință.
  6. În facultate sunt cursuri nefolositoare și profesori slab pregătiți, unii dintre ei poate cu greu pot fi numiți oameni. Nu majoritatea, unii! Înțelege și acceptă asta. Nu te mai lamenta despre cât de nașpa sunt profesorii și cât de greu îți e în facultate, cum se spune, nu există pădure fără uscături. Mai mult, nu îți găsi în asta o justificare pentru a nu învăța.
  7. Majoritatea cursurilor din facultate este folositoare. Am cunoscut oamenii care au studiat în afara țării (români sau străini), au învățat exact aceleași lucruri ca mine și nu se plângeau ca ceea ce au învățat nu e folositor. Caută singur pe siteurile facultăților din străinătate: Berkeley, MIT, toate conțin cam aceleași cursuri poate cu alt nume. Metodele de predare pot diferi și experiența practică dobândită acolo este mai vastă dar informațiile sunt aceleași.
  8. Nu căuta să obții doar o diploma, vei acumula mult stres, va fi greu și într-un final se va dovedi inutil. În alte domenii de studiu funcționează dar nu și aici, o slujbă pe care o poți obține cu diploma de absolvent de electronică dar fără a dovedi cunoștințe în domeniu garantat o poți obține și fără acea diploma.
  9. Cursurile au foarte mare legătură între ele. Dacă o să vrei în anul 4 să înveți la o materie și nu ai “prea învățat” până atunci îți va fi foarte greu dacă nu imposibil (nu ai cum sa înveți înmulțirea dacă nu știi adunarea).
  10. Nu te baza doar pe cursuri, caută să îți dezvolți cât mai multe abilități practice. În ziua de azi kiturile de dezvoltare cu diverse microcontrollere sau FPGA-uri sunt extrem de ieftine să nu mai spun că în facultate sunt laboratoare dotate cu diverse kituri.
  11. Cere profesorilor să îți pună la dispoziție ore în care să mergi în laborator și să lucrezi cu acele kituri sau chiar să cumpere un anumit kit dacă facultatea nu îl are și tu vrei să îl folosești. Vei fi surprins de răspunsul pozitiv. Nu te aștepta în schimb să fii invitat de profesori să studiezi suplimentar în laborator, inițiativa trebuie să îți aparțină.
  12. Nu te aștepta ca în facultate să înveți să folosești letconul. Lucruri de genul ăsta se învață la liceele cu profil tehnologic sau acasă. E la fel de absurd să ceri facultății să te învețe asta ca a-i cere să te învețe tabla înmulțirii.
  13. Învață totuși să folosești letconul, multimetrul și osciloscopul și cam tot ce este în laboratoarele facultății, orice om care lucrează în domeniu trebuie să știe să le folosească. Indiferent cât de vechi sunt echipamentele, principiile de funcționare sunt aceleași și vei fi surprins cât de ușor îți va fi să controlezi un echipament de ultimă generație dacă ai învățat “antichitățile alea”.
  14. În orice meserie e nevoie de studiu suplimentar și de o permanentă informare cu noutățile din domeniu, dar parcă în inginerie asta este și mai evident. Am colegi de muncă care au 40-50 ani, care au intrat în domeniu când cele mai performante procesoare aveau 8 biți și memorii de ordinul KB și astăzi lucrează fără probleme cu SoC-uri bazate pe procesoare ARM. Deci fii pregătit pentru un proces continuu de învățare.
  15. Nu te feri de programare. Într-o lume în care software-ul nu mai este nici măcar la paritate cu hardware-ul trebuie sa înveți să stăpânești măcar un limbaj de programare de uz larg: C, de exemplu. Nu îți cere nimeni să știi in detaliu tehnici de programare (deși nu ar fi rău) dar e obligatoriu să știi să citești un cod, să îl înțelegi și să îl modifici când e nevoie.
  16. Profesorii tăi au crescut o dată cu avansul tehnologic, au dobândit gradual noi cunoștințe; plus au câțiva zeci de ani în domeniu, normal ca unele lucruri li se par evidente, ușor de înțeles și reținut. Adu-le din când în când aminte ca generația noastră trebuie să asimileze totul mult mai rapid și asta creează “goluri” de informație.”

3 gânduri despre „Lui X

  1. Cand o sa ajungi pe la diverse conferinte de specialitate din strainatate sa prezinti descoperiri proprii care aduc o contributie oricat de mica acestui domeniu, atunci poate se va valida o parte din ce ai scris mai sus. Pana atunci esti doar un nimeni cu diploma, care se multumeste cu un sistem de invatamant de doi bani.

  2. @un alt nimeni: 1. nu cred ca doar „conferintele de specialitate” te fac din nimeni, cineva. Ma pot gandi la multi oameni care au adus contributie domeniului inainte sa prezinte descoperirile proprii in cadrul conferintelor.
    2. nu am pretentia de a fi un atoatestiutor, cei care tin conferinte, in general nu mai au timp sa se ocupe si de altii. Mesajul s’a vrut trimis de pe o pozitie de egalitate cu cei care il receptioneaza
    3. sistemul de invatamant este gresit in mare parte da’ spunand doar asta, scuipand si mergand mai departe nu se rezolva nimic. Eu cred ca daca se creaza in fiecare an un grup de cel putin 40-50 de oameni care sunt interesati de scoala si pot spune clar si articulat ce nu le place, lucrurile se pot rezolva. Momentan nu avem asta…

Lasă un răspuns către Sebastian Anulează răspunsul